Khamis, 6 Januari 2011

KISAH HARUAN DAN KATAK TERBANG.......


Salam....  Port meruan ni sebenarnya terletak betul2 tepi jalan utama kat sebuah kampung dalam daerah Sepang. Tak jauh dari kediaman aku.. Selalu nampak orang2 kampung membottom mungkin mancing ikan2 putih/masai/talapia.... Tapi tak pernah nampak orang casting haruan samada menggunakan katak atau pun gewang2 imitasi ikan/umpan tiruan.







Satu hari terdetik hati aku nak singgah & test port nih semasa aku on the way balik rumah dari satu lagi port mancing pikok. Balingan pertama menggunakan katak DIY terus ada sambutan. Berderau gak darah bila2 tetiba ikan menyambar. Tapi tak lekat.  Kali kedua cast, terus lekat. Hari tu aku land 2 eko buat permulaan.....









Lepas tu boleh dikatakan tetiap minggu aku repeat port nih..hehe.. Hasil2 nya..

 






Ada jugak saiz yang boleh melengkungkan rod ke tahap maksima dan mendebarkan jantung...haha.. Mungkin sebab port ni takda tekanan dari haruan hunter menjadikan haruan di sini bersenang lenang dengan makanan yang banyak dan membesar sebagai johan..hehe..








Esoknye lepas aku dapat yang saiz monster tu, aku bawak lak anak bini turun sama..kasi diorang racun sket.. Dalam +-10 minit aku casting, katak bertuah aku mendapat sambaran yang padu dari si ikan. Larian & benamannya dapat aku rasakan yang membalun katak tu adalah pemangsa yang besar & sangat lapar..haha....

















Jadi la seko tu je.. anak2 dah bising ajak balik. Cepat lak panas eh pagi tu...



Kunjungan terakhir aku kat port ni berjaya mendaratkan 2 haruan menggunakan janggut itam kuning......







KEBANYAKANNYA KENA NGAN KATAK KAYU DIY NIH...... BANYAK JASA BELIAU NI...
 SAYANGILAH KATAK & GUNAKANLAH KATAK TIRUAN...MUAHAHA.....



2 ulasan:

Unknown berkata...

salam, nak tau port unt memancing haruan kat sepang dan port memancing patin kat sungai langat ni boleh? email kat afizi.matech@gmail.com. sy baru pindah nilai.. tak de kawan2 memancing yg sy jumpa kat sini. tqvm

Unknown berkata...

Duduk Nilai lagi ke bang?Sy baru belajar casting duduk nilai.. boleh contact sy